Kundeservice

Hva trenger du hjelp til?

Feilmeldinger på TV

Har du problemer med å motta tv signal, mangler du tv kanaler eller får du feilmeldinger på TV? Her finner du en oversikt over hva du selv kan gjøre.
Sjekk at din tv boks er riktig satt opp. Tv dekodere skal stå på nettverkskabel direkte i hjemmesentralen, koblet med HDMI kabel til TV og på strøm. Påse at din TV står innstilt på riktig HDMI kanal.

Feilmelding “Ingen signal” eller tilsvarende skyldes ofte at du har på feil HDMI-inngang på TV-apparatet.

Se også Telia sin hjelpeside

 

Din TV boks kan ikke motta tv – signal. 

  • Sjekk at nettverkskabel står skikkelig i TV boksen og i hjemmesentral 
  • Trekk ut strømmen til TV boksen, vent i 10 sekunder og koble til igjen 

Svart skjerm – melding om ingen signal 

  • Sjekk at Micro boks er koblet til strøm og er skrudd på 
  • Sjekk at HDMI-kabel står riktig i TV og TV boks 
  • Sjekk at TV står innstilt på riktig HDMI-inngang 

Hvilken knapp på TV fjernkontrollen du skal bruke for å stille inn på riktig HDMI er forskjellig fra de ulike TV merkene.  

HDMI – EXT- INPUT – SOURCE – AV –  

Har din Micro-boks et teknisk problem, mangler tv kanaler og det ikke hjelper å trekke ut strømmen, kan du sende en SMS med innhold: TV til nr 02123 og vente en stund. Telia vil da sende en oppdatering til boksen din.

I enkelte tilfeller må du kanskje gjennopprette tv-dekoderen til fabrikkstandard:

  • Trykk EXIT på fjernkontrollen til Get-boksen
  • Velg INNSTILLINGER, så AVANSERT OPPSETT
  • Tast inn Pin 1: 0000 og velg REINSTALLERE

Opplever du fortsatt problemer ringer du oss på 78 45 09 00 

Se Telias hjelpeside

På Telia boks anbefaler vi at du laster ned Google kontoen din slik at dekoderen automatisk kan hente nye oppdateringer. Du kan også søke etter oppdateringer manuelt: 

  • Trykk på HJEM- knappen på fjernkontrollen til Telia boksen 
  • Naviger til tannhjulet til høyre og trykk OK 
  • Naviger ned til INFO – trykk OK 
  • Bla ned til systemoppdatering 
  • Marker «se etter oppdateringer» – trykk OK 
  • Bekreft nedlastning av ny programvare og følg instruksjonene på skjermen. 

Din TV boks kan ikke motta tv – signal. 

  • Sjekk at nettverkskabel står skikkelig i TV boksen og i hjemmesentral 
  • Trekk ut strømmen til TV boksen, vent i 10 sekunder og koble til igjen 

Svart skjerm – melding om ingen signal 

  • Sjekk at Telia boks er koblet til strøm og er skrudd på 
  • Sjekk at HDMI-kabel står riktig i TV og TV boks 
  • Sjekk at TV står innstilt på riktig HDMI-inngang 

Hvilken knapp på TV fjernkontrollen du skal bruke for å stille inn på riktig HDMI er forskjellig fra de ulike TV merkene.  

HDMI – EXT- INPUT – SOURCE – AV –  

Har din Telia-boks et teknisk problem, mangler tv kanaler og det ikke er feil med HDMI eller nettverkskabel kan det hende du må gjenopprette boksen til fabrikkstandard.  

  • Trykk på Hjem knappen på fjernkontrollen til Telia boksen 
  • Naviger til tannhjulet øverst til høyre i skjermbildet-trykk OK 
  • Bla nedover til «Lagring og tilbakestilling» – trykk OK 
  • Velg «tilbakestilling til fabrikkstandard» – trykk OK 
  • Marker «tilbakestilling til fabrikkstandard» – trykk OK 
  • Følg instruksjonene på skjermen 

Om du ikke har tilgang til Hjem skjermen kan du tvinge tv boksen til fabrikkinstilling. 

  • Trekk ut strømkabelen fra Telia boksen. 
  • Hold inne på/av knappen på høyre side av tv boksen. 
  • Sett strømkabelen i tv boksen mens du holder inne på/av knappen, slipp knappen når boksen blinker. 
  • Følg instruksjonene på skjermen. 

Når du fabrikkinnstiller tv boksen vil du miste dine nedlastede apper, og du må legge til Google konto på nytt etter at tv boksen har startet opp igjen. 

Opplever du fortsatt problemer ringer du oss på 78 45 09 00 

For å kunne styre TV med samme fjernkontrollen som du bruker til din TV boks, må din TV være av følgene merker: Samsung, Sony, LG, Phillips, Panasonic, Grundig, Finlux, Hitachi, JVC, Toshiba, Sharp eller Pioneer. Som regel kobles fjernkontrollen til din TV automatisk.

Du kan ikke bruke fjernkontrollen til å styre TV dersom du har koblet et surroundanlegg eller en forsterker mellom TV og boks.

Dersom fjernkontrollen ikke kobler seg på TV automatisk, kan du prøve dette:

  • Press og hold on/off knappen og «OK» i 3 sekunder.
  • Etter 3 sekunder, press og hold «CH+» og «CH-» til TVen skrur seg av.
  • Når TVen har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre oppkoblingen. LED-lampene skal da blinke 3 ganger.

Du kan også forsøke dette dersom fjernkontrollen ikke kobler seg til:

  1. Press og hold «OK» og tallkoden du finner i listen under for din TV i minst 3 sekunder.
  2. Etter 3 sekunder, press og hold «CH+» knappen til TV skrur seg av.
  3. Når TV har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen.

Tallkoder for TV produsenter:

  • Samsung: 1
  • Sony: 2
  • LG: 3
  • Phillips: 4
  • Panasonic: 5
  • JVC: 6
  • Grundig: 7
  • Finlux: 8
  • Thomson: 9
  • Toshiba: 0

Har du nedsatt hørsel, og har behov for å endre på lydinnstillinger eller teksting? Teleslynge og annet hørselsteknisk utstyr kan kobles direkte til din TV eller gjennom Telia boksen. Vi anbefaler at du kobler hørselsteknisk utstyr direkte til TVen, slik at samme tilkobling også vil fungere for andre enheter koblet til TVen din, som for eksempel DVD-spilleren din. 

Slik setter du på tekst for nedsatt hørsel: 

  • Gå inn på MIN Telia i hovedmenyen 
  • Velg MINE INNSTILLINGER 
  • Velg deretter BRUKEROPPSETT 
  • Velg SPRÅK og så UNDERTEKSTER 
  • Bytt fra NORMAL til NEDSATT HØRSEL 

Undertekster på direkte-TV 
Trykk på «OK» mens du ser på direkte-TV, da skal du få opp et valg om teksting for hørselshemmede. Vi anbefaler valget «Norsk (SDH)». 

Undertekster på strømmetjenester og leide filmer 

  • Trykk på hjem-knappen (den ser ut som et lite hus) 
  • Gå til «Innstillinger» (ser ut som et tannhjul) 
  • Gå til «Tilgjengelighet» og så «Teksting» 
  • Velg hvilket språk og hvilken farge teksten skal ha – ofte er gul skrift på sort eller blå bakgrunn godt synlig 

Kilde: Telia kundeservice 

Undertekster på direkte-TV 
Trykk på «OK» mens du ser på direkte-TV, da skal du få opp et valg om teksting for hørselshemmede. Vi anbefaler valget «Norsk (SDH)». 

Undertekster på strømmetjenester og leide filmer 

  • Trykk på hjem-knappen (den ser ut som et lite hus) 
  • Gå til «Innstillinger» (ser ut som et tannhjul) 
  • Gå til «Tilgjengelighet» og så «Teksting» 
  • Velg hvilket språk og hvilken farge teksten skal ha – ofte er gul skrift på sort eller blå bakgrunn godt synlig 

Kilde: Telia kundeservice 

Ønsker du å koble til hørselsteknisk utstyr kan det være nødvendig med en omkopling av utstyret ditt. Overgangskablene du trenger til omkoplingen kan fås ved å henvende deg til hørselskontakten i din kommune. Omkoplingen er enkel, og de fleste vil kunne gjøre dette på egenhånd. Alle våre Telia-bokser, med unntak av Mikro, fungerer likt og tilkobling av teleslynge er mulig gjennom alt utstyr fra Telia. Har du en Telia-boks Mikro kan du ikke koble hørselsteknisk utstyr direkte til Telia boksen din, men må benytte deg av tilkoblinger direkte til TVen din. 

Det første du må gjøre er å koble opp dekoderen din etter våre anvisninger. Etter at dette er gjort må du sjekke om det hørselstekniske utstyret fungerer som det skal. Dersom det ikke fungerer, må du:

  • Trekk ut strømmen til TV boksen, vent i 10 sekunder og koble til igjen 

Ønsker du å koble til hørselsteknisk utstyr kan det være nødvendig med en omkopling av utstyret ditt. Overgangskablene du trenger til omkoplingen kan fås ved å henvende deg til hørselskontakten i din kommune. Omkoplingen er enkel, og de fleste vil kunne gjøre dette på egenhånd. Alle våre Telia-bokser, med unntak av Mikro, fungerer likt og tilkobling av teleslynge er mulig gjennom alt utstyr fra Telia. Har du en Telia-boks Mikro kan du ikke koble hørselsteknisk utstyr direkte til Telia boksen din, men må benytte deg av tilkoblinger direkte til TVen din. 

Det første du må gjøre er å koble opp dekoderen din etter våre anvisninger. Etter at dette er gjort må du sjekke om det hørselstekniske utstyret fungerer som det skal. Dersom det ikke fungerer, må du:

  • Trekk ut strømmen til TV boksen, vent i 10 sekunder og koble til igjen 
  • Sjekk at Telia boks er koblet til strøm og er skrudd på 
  • Sjekk at HDMI-kabel står riktig i TV og TV boks 
  • Sjekk at TV står innstilt på riktig HDMI-inngang 

Hvilken knapp på TV fjernkontrollen du skal bruke for å stille inn på riktig HDMI er forskjellig fra de ulike TV merkene.  

HDMI – EXT- INPUT – SOURCE – AV –  

Har din Telia-boks et teknisk problem, mangler tv kanaler og det ikke er feil med HDMI eller nettverkskabel kan det hende du må gjenopprette boksen til fabrikkstandard.  

  • Trykk på Hjem knappen på fjernkontrollen til Telia boksen 
  • Naviger til tannhjulet øverst til høyre i skjermbildet-trykk OK 
  • Bla nedover til «Lagring og tilbakestilling» – trykk OK 
  • Velg «tilbakestilling til fabrikkstandard» – trykk OK 
  • Marker «tilbakestilling til fabrikkstandard» – trykk OK 
  • Følg instruksjonene på skjermen 

Om du ikke har tilgang til Hjem skjermen kan du tvinge tv boksen til fabrikkinstilling. 

  • Trekk ut strømkabelen fra Telia boksen. 
  • Hold inne på/av knappen på høyre side av tv boksen. 
  • Sett strømkabelen i tv boksen mens du holder inne på/av knappen, slipp knappen når boksen blinker. 
  • Følg instruksjonene på skjermen. 

Når du fabrikkinnstiller tv boksen vil du miste dine nedlastede apper, og du må legge til Google konto på nytt etter at tv boksen har startet opp igjen. 

Opplever du fortsatt problemer ringer du oss på 784 50900 

For å endre innhold og legge til strømmetjenester i din kanalpakke trykker du på huset på fjernkontrollen til din Telia Box. Du vil da kunne se tilgjengelige poeng i din kanalpakke samt endre innhold under strømmetjenester- velg innhold. Dersom du ikke har poeng tilgjengelig for kanalen du ønsker, kan du bytte med en tidligere innvalgt kanal. Tilvalget ditt vil være tilgjengelig umiddelbart i kanaloversikten. Denne tjenester er kun tilgjengelig på Telia Box.

For kunder med Get Micro boks fungerer innvalg/bytte av kanaler som før via mine sider og Telia kanalvelger.

Hjelp med Internett

Her kan du teste din internetthastighet, husk at målingene blir gjort best med kablet løsning. 

Påse at dine nettverkskabler er av typen Cat5 eller Cat6 og koble så din datamaskin til fibersentralen med kabel og test din hastighet ved å trykke GO nedenfor.  

Hastigheten du oppnår i testen skal ligge tett opp mot eller over den du har kjøpt hos oss. 

https://www.speedtest.net/

Slik tolker du resultatene du får på speedtesten: 

  • Den viktigste verdien du får er DOWNLOAD-dette tallet skal ligge tett oppunder tjenesten du har i ditt abonnement.
  • UPLOAD er hastigheten på data som du laster opp til internett
  • JITTER er mest relevant for de som spiller mye på nett og betyr at PING-tid varierer.
  • PING beskriver hvor lang tid det tar for små datapakker som sendes fram og tilbake.

Spiller du mye online bør du ALLTID bruke kablet tilkobling for bedre stabilitet og responstid, da slipper du at spillet lagger. 

Du bør ikke måle internetthastigheten din trådløst da mange telefoner og nettbrett ikke har støtte for de høyeste internetthastighetene. Du vil derfor ikke få korrekte målinger dersom du måler internetthastigheten trådløst. Eldre utstyr som telefoner og nettbrett som er koblet til nettverket kan også dra ned internetthastigheten for andre enheter. Det trådløse nettverket kan også påvirkes av hindringer eller forstyrrelser i din bolig.

Din fibersentral har to nettverk – 2.4 GHZ og 5GHz. Du kan få en dårligere måling dersom din enhet er koblet til 2.4 GHz nettverket da dette nettverket har større rekkevidde, men lavere hastighet en 5GHz. 5GHZ frekvensen har kortere rekkevidde, men er mindre utsatt for støy og forstyrrelser fra andre nettverk. Dette nettverket fungerer best i nærheten av fibersentralen. Din trådløse enhet må ha støtte for 5GHz for å kunne bruke dette nettverket.

Vi har laget en guide på hvordan du setter opp en trådløs Nokia ruter: 

  • Koble Nokia til strøm og koble med kabel fra fibersentralen til den blå WAN porten i Nokia ruteren.
  • Vent til denne viser korrekt SSID i tilgjengelige trådløse nettverk. Dette kan ta opptil 10 minutter.  SSID er nettverksnavnet du har fått tilsendt på SMS fra Alta Kraftlag og har som regel AltaKraftlag i navnet.
  • Tast inn passordet for å logge deg på.

 

Har du behov for en ekstra Nokia ruter skal du koble disse sammen slik: 

  • Koble Nokia nr. 2 til strøm og koble sammen med kabel fra gul LAN port i Nokia nr 1 til blå WAN port i Nokia nr. 2.
  • La gjerne disse stå sammenkoplet i en time, slik at du er sikker på at parringen er OK. Da kan du flytte Nokia nr. 2 til et annet sted.

 

Det er viktig at du sjekker at Nokia nr. 2 lyser blå/grønn etter at du har flyttet den trådløs. Har ruteren gult eller rødt lys må du flytte ruteren nærmere Nokia nr.1. 

Blå-grønn= Godt forbindelse 

Gul= Dårlig forbindelse 

Rød= Ingen forbindelse 

 

I en større bolig vil det ofte ikke være tilstrekkelig med kun en ruter, og man må vil da oppleve redusert eller ingen kontakt med router enkelte plasser i boligen. En ekstra ruter vil da kunne hjelpe.

 

Hvordan re-starte Nokia rutere  

I noen tilfeller vil det være nødvendig og re-starte dine Nokia-rutere.  

  • Trekk ut nettverkskabelen fra fibersentralen som står koblet til Nokia 
  • Hold inne reset knappen på baksiden av Nokia i ca 10-20 sekunder til Nokia blinker med hvitt lys. 
  • Koble nettverkskabelen til fibersentralen igjen – vent til Nokia har fått blå/grønt lys. 
  • Forsøk å søke etter nettverksnavnet (SSID) ditt som vanligvis er AltaKraftlag-xxxx
  • Når nettverksnavnet er kommet opp er Nokia nr 1 klar. 

 

Dette kan ta opptil 30 minutter 

  

Etter en restart av Nokia må disse parres sammen igjen slik: 

Koble Nokia nr 2 til strøm og reset Nokia nr 2 på samme måte som den første    

  • Koble Nokia ruter nr 2 med nettverkskabel fra blå WAN port til gul LAN port på ruter nr 
  • Før Nokia ruter nr 2 er klar vil du se denne som “Nokia” når du søker etter nettverk.
  • Vent til Nokia ruter nr 2 lyser blå/grønn og “Nokia” navnet blir borte før du kobler den fra nettverkskabelen og flytter denne trådløst. Dette kan ta opptil 1 time.
  • Pass på at Nokia ruter nr 2 har blå/grønt lys når du har flyttet denne. Lyser det gult eller rødt har ruteren dårlig kontakt med nr Flytt da ruter nr 2 nærmere nr 1.

 

 

Kan ikke koble til trådløst nettverk 

Noen rutere støtter kun Wifi 6 standarder og er derfor ikke kompatible med eldre mobiltelefoner og PCer. Dette kan være årsaken til at noen av dine enheter ikke kan koble seg på det trådløse nettverket da disse enhetene sannsynligvis har Wifi 4 standard. Skal du kjøpe ny mobil, nettbrett eller pc er det er derfor viktig å sjekke at enhetene du kjøper har støtte for Wifi 5 eller 6 som takler de høyeste hastighetene.  

Det samme gjelder om du skal kjøpe en ny ruter og har eldre enheter du skal koble på. Du bør da sjekke hvilken wifi – standarder den nye ruteren støtter. 

*Apple er ikke medlem av WI-FI Alliance og standardiserer derfor ikke sine enheter.   

Vi leverer hastigheter fra 30/30 mbps til 1000/1000 mbps. Den laveste hastigheten egner seg best for husholdninger med lite databruk. Det rekker til nettbank, Facebook og å lese aviser. Dersom man skal strømme TV eller filmer anbefaler vi minimum 150/150 mbps.

30/30 mbps: For kunder med enkelt behov for internett.

150/150 mbps: Vår vanligste hastighet som dekker de fleste husholdningers behov for internett også til strømming av filmer og flere samtidige brukere.

300/300 mbps: For større familier og store krav til hastighet. Her vil mange kunne strømme, spiller og bruke internett samtidig uten at man opplever problemer.

500/500 mbps: Mer enn nok til de aller fleste. Med denne hastigheten vil du ha hastighet nok til det du og familien skal gjøre.

1000/1000 mbps: For den avanserte brukeren. De færreste har behov for en slik hastighet. Dette er hastigheten for de som ofte laster ned store datamengder. Det er få vanlige familier som vil merke forskjellen på 500 og 1000 mbps.

 

For de som ser og strømmer mye film, og ønsker høy kvalitet er det nødvendig med god nok hastighet på internett.

 

Strømmekvalitet avgjøres i stor grad av hvilken strømmetjeneste du benytter. Netflix anbefaler en internetthastighet på minimum 10 Mbps for å strømme i vanlig HD og minimum 15 Mbps for 4K. HBO MAX anbefaler en internetthastighet på 50 + Mbps for å få en best mulig strømmeopplevelse uten buffring. 

 

Det anbefales at du kabler TV direkte til fibersentralen for en mer stabil leveranse. 

Høyere bildeoppløsning krevere høyere hastighet og skal du i tillegg koble til mobiltelefoner, en pc for å jobbe litt hjemmefra, bør du vurdere hvor krevende programmene du bruker er – da store filer krever høyere hastighet. Dette for å sikre en stabil tilkobling da behovet for hastighet også øker med antall enheter koblet til internett. 

Også må du ha utstyret i orden: en vanlig Chromecast har for eksempel ikke støtte for 4K. 

Se https://www.online.no/bredband/krav-til-stromming/ for nærmere beskrivelse av hvilke krav som stilles til nedlastingshastighet.

Hindringer eller forstyrrelser i din bolig kan sperre for dine Wifi-signaler.
Dette kan være akvarier, elektronikk, betong eller stål. Bor du i borettslag eller tett bebyggede boligfelt kan også naboens nettverk skape støy på ditt 2.4GHz nettverk.

Wifi-signalene taper seg mest når de skal gjennom tykke murvegger eller betong/armert betong. Vanlig bindingsverk gir et visst tap av signaler, mens laftede tømmervegger er en betydelig hindring for trådløse signaler.
Har du et hus i flere etasjer med varmekabler i etasjeskillet kan disse være med på å skape problemer med de trådløse signalene. Dette gjelder også dersom du har vannbåren varme da signalene sliter med å trenge igjennom vann.
Utstyr som baby Call, walkietalkies, radiosendere og mikrobølgeovner kjører på samme frekvens som 2,4 GHz og kan derfor forstyrre wifi- signalene, i verstefall gjøre wifi-signalene helt ubrukelig. Du bør derfor ikke plassere din trådløse ruter i nærheten av en mikrobølgeovn og skru av baby Call når den ikke er i bruk.
Enheter som er koblet til Bluetooth som tastatur, hodetelefoner eller Sonos høyttalere kan være med på å forstyrre Wifi-signalene. Bluetooth bruker en teknologi som heter frekvenshopping som gjør at utstyret som er koblet til, hopper rundt i 2.4GHz opptil 1600 ganger i sekundet. Grunnen til dette er at når utstyr som bruker Bluetooth hopper inn i frekvensområdet til annet utstyr som bruker Wifi kan dette ødelegge trafikken å skape forsinkelser.
I mange tilfeller vil ditt Wifi-tilgangspunkt automatisk skifte kanal for å unngå støy, noe som i utgangspunktet ikke hjelper da Bluetooth hopper innom alle kanalene som bruker Wifi uansett. Gamle enheter vil da bruke tid på å koble seg til igjen hvis tilgangspunktet skifter kanal. Du bør derfor skru av utstyr med Bluetooth som ikke er i bruk.

En eldre datamaskin eller smarttelefon med programvare som ikke støtter de nye raskere standardene kan bidra med å gjøre hastigheten dårligere på ditt wifi nettverk.

Wifi-forsterkere, eller repeatere kan forstyrre wifi-signalene dersom disse ikke har god nok dekning.

For å forbedre dine wifi-signaler bør du tenke på plasseringen av din trådløse ruter. Dette er viktig for å få optimal Wifi dekning i din bolig. Du bør derfor plassere din ruter så sentralt som mulig, høyt oppe og ikke bak eller under møbler.

  • Du bør ikke plassere din ruter bak, eller i nærheten av TV da elektronikken utgjør en fysisk hindring for signalene. Dette kan føre til signalstøy (interferens).
  • Noen utbyggere har som standard å plassere nettverksutstyr i tekniske skap. Disse er laget av metall og gjerne plassert i boder eller kjellere. Er din trådløse ruter plassert i et slik skap, ta den ut derfra eller kable til mer passende aksesspunkter i din bolig.
  • Hold dine enheter oppdatert med den nyeste programvaren og systemoppdateringen.
  • Har du en gammel ruter – bytt den ut. En trådløs ruter har gjerne en levetid på 3 år før den er utdatert.
  • Koble smart-Tv og PC på kabel direkte i hjemmesentralen.
  • Fordel enheter over på 5GHz nettverket.
  • Har du mange enheter koblet til kan det være lurt å sjekke hvilken hastighet du har i ditt abonnement og muligheten for å øke denne i forhold til ditt behov.

Kilde: https://eyenetworks.no/

Nokia WiFi-app

Med Nokia WiFi-appen kan du raskt og enkelt administrere dine Nokia routere. Med Nokia WiFi-appen kan du kontrollere WiFi-nettverket fra smarttelefonen din – lage og dele et gjestenettverk, begrense tilkoblingen for enkelte enheter, se hvilke enheter som er tilkoblet nettverket ditt, eller endre nettverksinnstillinger.

Viktig:

Før du installerer appen på din mobil, må du være tilkoblet ditt hjemmenettverk Altakraftlag-xxxx

 

Gå til Play Store for Android eller App Store for iOS å last ned og installere Nokia WiFi-appen.

Ofte stilte spørsmål FAQ:

  • Hva kan du gjøre med Nokia WiFi-mobilappen?
  • Sett opp Wi-Fi-nettverket (installere hoved ruteren og legge til flere rutere for å utvide dekningen).
  • Administrer Wi-Fi-nettverket (administrer gjestenettverket, endre passordet og andre nettverksparametere).

Lær mer om mobilappen her: https://nokia-wifi.zendesk.com/hc/en-us/categories/360001885494-Mobile-App-Features

Kan mobilappen kontrollere WiFi-nettverket hvis den ikke er koblet til samme nettverk?

  • Ja, Nokia WiFi-mobilappen kan fjernstyres, med mindre denne funksjonen ikke støttes av internettleverandøren din.

Viser appen hvilke nettsider som besøkes eller annen privat/personlig aktivitet?

  • Nei, appen viser ikke hva folk gjør; den viser bare hvilke enheter som er online.

Kontooppretting i mobilappen (nødvendig for tilkobling utenfor LAN)

En Nokia WiFi-konto gir deg muligheten til å bruke appen til å administrere nettverket ditt når du er utenfor hjemmet ditt (ikke koblet til LAN – med en ekstern tilkobling).

Du kan opprette en konto under oppsettprosessen, gjennom varslingsikonet (bjellen) eller etter i innstillingene.

Kontooppretting under oppsett

I noen tilfeller vil du bli bedt om å opprette en konto under oppsett:

  • I Opprett konto-skjermbildet skriver du inn navnet ditt og trykker på Neste.
  • Skriv inn en gyldig e-postadresse i feltet E-postadresse og trykk på Neste.
  • Skriv inn et passord i skjermbildet – Opprett passord.

Passordet må være på 8 til 24 tegn og inneholde minst ett spesialtegn (bortsett fra %) og minst ett tall. Det første tegnet kan ikke være et spesialtegn. Det samme tegnet kan ikke forekomme fortløpende 8 ganger.

  • Trykk på Neste. En bekreftelses-e-post sendes til e-postadressen din.

Følg trinnene som ble sendt i e-postbekreftelsen.

Gå tilbake til mobilappen og sjekk at kontoen er opprettet.

Kontooppretting i innstillinger

Hvis kontooppretting er tilgjengelig, men ikke ble gjort under oppsettet, vil det være et alternativ å gjøre det i innstillingene.

  • Gå til innstillingsmenyen, under Generelt, trykk på Konto

Følg instruksjonene der for å sette opp en konto som beskrevet ovenfor

Kontooppretting gjennom varselsikonet

Som standard er det et varsel for nye brukere på startskjermen når de logger på appen.

  • Trykk på varslingsikonet(bjellen).
  • Trykk på Opprett konto.

Følg instruksjonene der for å sette opp en konto som beskrevet ovenfor

Slett konto

  • Trykk på Innstilling på startskjermen til Nokia WiFi-mobilappen.
  • Trykk på Konto under Generelt
  • Trykk på Slett konto.
  • Trykk på Slett. Når du trykker på slett, vil du ikke lenger kunne få tilgang til kontoen fra utenfor hjemmet, og du må logge på igjen med QR-koden i bunnen av hoved ruteren.

Startskjermen

Nokia WiFi Mobil-appen kontrollerer W-iFi-punktene fra mobilenheten din. Det gir deg kontroll over nettverket ditt for å dele WiFi-passordet ditt, se hvilke enheter som er online/offline, hvilke enheter som er tilkoblet/ikke tilkoblet, angi familieprofiler, sjekke internetthastigheten og så videre.

På startskjermen til Nokia WiFi Mobile App kan du se:

  • Hjemmenettverk: Viser navnet på hjemmenettverket ditt. For å se passordet til hjemmenettverket, trykk på øyeikonet.
  • Gjestenettverk: Viser navnet på gjestenettverket. For å se passordet til hjemmenettverket, trykk på øyeikonet. Du kan slå på eller av gjestenettverket.
  • Internetthastighet: Viser opplastings- og nedlastingshastigheter. (Ikke tilgjengelig i alle konfigurasjoner.)
  • Familieprofiler: Viser listen over familieprofiler. (Ikke tilgjengelig i alle konfigurasjoner.)
  • Nettverkshelsesjekk: Viser helsen til nettverket ditt og gir tips for å forbedre nettverkshelsen.
  • Nettverkssikkerhet: Viser trussel beskyttelse, bot angrep og unormal trafikkbeskyttelse.

Nederst på startskjermen kan du navigere til hoveddelene av appen:

  • Hjem: For å gå tilbake til startskjermen fra en annen skjerm.
  • Enheter: Viser de tilkoblede og nylig tilkoblede (ikke tilkoblede) enhetene til nettverket, deres signalstyrke og detaljert enhetsinformasjon.
  • Nettverk: Viser et nettverkstopologikart, WiFi-punktene i nettverket og deres detaljer.
  • Profiler: Familieprofiler kan opprettes der enheter kan grupperes sammen og internett av/på-tider kan angis.
  • Innstillinger: WiFi-innstillinger, kontoinnstillinger, avanserte nettverksinnstillinger og mer.

Speedtest

Speedtesten måler hastigheten mellom hoved-WiFi-punktet og en testserver (WAN-porthastighet).

Sveip ned til delen Internetthastighet på startskjermen til Nokia WiFi Mobile App og trykk på Ny speedtest. Appen starter speedtesten. Speedtest resultatet vises med nedlastnings- og opplastingshastighet i Mbps. De 10 siste målingene dine vil vises i listen.

Ping- og jittertidene vises også.

For å utføre en ny speedtest, trykk på Start test.

Sveip ned til slutten av skjermen og trykk på Vis tidligere resultater for å se de tidligere testresultatene.

Hastighetstest er tilgjengelig i enkelte versjoner av Nokia WiFi-mobilappen (avhengig av tjenesteleverandøren).

Varsler om enhetstilkobling

Du kan velge å få en push-varsling hver gang en ny enhet kobles til nettverket ditt eller hver gang en bestemt enhet kobles til nettverket ditt.

For nye enhetstilkoblinger vil du ha muligheten til å tillate/nekte internettilgang for disse enhetene når de kobles til. (Som standard har enhetene automatisk tilgang til internett.)

Tilkoblingsvarsler – alle nye enheter

Slik mottar du en push-varsling hver gang en ny enhet kobles til nettverket ditt:

Slå på varsler:

  • Trykk på Innstillinger på startskjermen til Nokia WiFi-mobilappen.
  • Trykk på Tilkoblingsvarsling under Nettverk.

På siden Tilkoblingsvarsling trykker du på veksleknappen ved siden av Aktiver varsling for å motta varsler når en ny enhet kobles til nettverket ditt.

Kun varsler er valgt som standard. Dette vil sende en tilkoblingsvarsling og den nye enheten vil ha tilgang til internett .

  • Velg Godkjenning for internettilgang til enheter. Hvis internettilgang nektes, kan den godkjennes senere på Enheter-skjermen.
  • Trykk på Enheter på startskjermen til Nokia WiFi-mobilappen.
  • På Enheter-siden trykker du på den tilkoblede enheten for å aktivere Internett.
  • På enhetsdetaljsiden trykker du på Unpause i Internett-tilgangsfeltet.

Tilkoblingsvarsler – hver gang en bestemt enhet kobler til

For å motta en push-varsling hver gang en enhet kobles WiFi-nettverket.

Slå på varselet:

  • Trykk på Enheter på startskjermen til Nokia WiFi-mobilappen.
  • Velg den valgte enheten for å slå på tilkoblingsvarsler.
  • Trykk på Tilkoblingsvarsler og slå på Aktiver varsler.

Dette vil som standard sende et varsel hver gang enheten kobles til, hvis du ønsker å motta varslene kun på bestemte dager og/eller timer kan du sette opp en varslingsplan.

Merk: Hvis du ikke har tillatt varslene mens du konfigurerte/logger på appen, vil du ikke kunne aktivere varsling gjennom appen. For å aktivere varsler, må du gå til systeminnstillinger og aktivere varslingen for Nokia WiFi-mobilappen.

Slette et varsel fra varselskjermen

  • Trykk på bjelle-ikonet på startskjermen til Nokia WiFi-mobilappen.
  • Sveip varselet som skal slettes fra høyre til venstre og trykk på sletteikonet

Slette alle varsler fra varslingsskjermen

  • Trykk på bjelle-ikonet på startskjermen til Nokia WiFi-mobilappen.
  • Trykk på Slett alle. All varsling vil bli slettet.

Sjekk nettverks helse

Nokia WiFi Mobil-appen lar deg sjekke og gi anbefalinger for å forbedre nettverkshelsen (tilgjengelig i enkelte konfigurasjoner).

  • Trykk på Sjekk på nettverkshelsesjekk på startskjermen. Appen sjekker nettverkshelsen og viser helsestatusen. En av følgende meldinger vises:

Nettverket er sunt: ​​WiFi-punkter og enheter er stabile, og dekningen er god. Ingen handling er nødvendig.

Utvid nettverkstilkoblingen: Noen enheter har ikke god WiFi-tilkobling. For å forbedre nettverkstilkoblingen, trykk på Tipsdetaljer og følg de foreslåtte tipsene for å forbedre nettverkstilkoblingen.

Forbedre Wi-Fi-punktstabiliteten: Tilkoblingen til WiFi-punktet er ustabilt. Prøv å plassere extender – ruteren nærmere hovedruter. Trykk på Test plassering for å teste plasseringen til WiFi-punktet og følg trinnene.

Forbedre tilkoblingen til en enhet: Enheten har en ustabil tilkobling. Du kan løse dette problemet ved å:

  • Endre posisjonen til WiFi-punktet ditt, eller flytte enheten nærmere et WiFi-punkt.

Trykk på Tipsdetaljer og følg de foreslåtte tipsene for å forbedre tilkoblingen.

Forbedre nettverkstopologien: WiFi-punktene i nettverket ditt er kanskje ikke koblet til hverandre på en måte som fungerer godt med Nokia WiFi. For mer informasjon om støttede topologier, trykk på Mer info og sjekk hjelpesentersiden for støttet nettverkstopologi.

På tipsskjermen trykker du på Vis skjulte tips for å se de skjulte tipsene for å forbedre nettverkets helse.

Aksa Hjem har vaktordning utenfor åpningstid. Dersom du opplever feil på dine tjenester utenom åpningstid når du oss på:
☎️ 784 50 900
Man-Fre 15.30-21.00 og Lør-Søn 11.00-20.00.