Brudd i TV-forhandlinger med TV2

Sist oppdatert: 21. mai 2025

Telia måtte fra og med 1. mars 2025 fjerne TV 2s kanaler og strømmetjenester fra Telia Play, da de ikke har klart å komme til enighet med TV 2 om en ny TV-avtale. Vi beklager så mye ulempene dette medfører for våre kunder.

Siste oppdatering fra Telia:

«Vi har jobbet hardt for å finne en løsning med TV 2, men dessverre er det fortsatt stor avstand. Avstanden mellom partene skyldes blant annet at TV 2 krever at vi, og til syvende og sist alle våre kunder, skal dekke en uforholdsmessig stor del av TV 2s kostnader til sportsrettigheter. Det kan ikke vi gå med på.   

Som kompensasjon for manglende TV 2-innhold tilbyr vi alle kunder 50 ekstra TV-poeng. Disse poengene kan brukes til å velge blant et stort utvalg TV-kanaler og strømmetjenester, slik som Netflix, HBO Max, Viaplay, SkyShowtime og Prime. Avhengig av kundeforhold er det alternativt mulig å velge en kontantkompensasjon.  

Telia registrerer at TV 2 har uttalt i media at de planlegger for en fremtid uten Telia. Dette anser vi som et forhandlingsutspill fra TV 2, på lik linje med lignende uttalelser de har kommet med i tidligere forhandlinger. Vi opplever dessverre at TV 2 bruker forhandlingsrundene med TV-distributørene til å presse opp prisene i markedet, og at våre kunder dessverre blir skadelidende når vi forsøker å stå imot et slikt press

Samtidig anerkjenner vi at TV 2s allmennkringkastingsinnhold er populært blant våre kunder, og vi har derfor tilbudt TV 2 en betydelig økt betaling for dette sammenlignet med forrige avtale, inkludert TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og grunntilbudet i TV 2 Play. TV 2 ønsker dessverre ikke å gi våre kunder tilgang på dette innholdet uten at alle også betaler for deres to sportskanaler, TV 2 Sport 1 og TV 2 Sport 2. Vi ønsker likevel fortsatt å få på plass en ny avtale med TV 2, og er klare for å starte opp igjen forhandlingene så snart TV 2 er villige til å gjøre det samme.  

Telia har i dag et godt partnerskap med alle våre over 30 andre innholdsleverandører, og vi håper å få på plass et godt partnerskap med TV 2 også.«

For mer info, se Telia sin nettside: https://www.telia.no/tv/tv-2-info/

Følgende TV-kanaler og strømmetjenester er berørt:

  • Faste TV-kanaler: TV 2 Direkte, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil og TV 2 Nyheter
  • TV-kanaler som kan velges inn: TV 2 Sport 1 og TV 2 Sport 2
  • TV-kanaler i tilleggspakker: TV 2 Sport Premium, TV 2 Sport Premium 2, Hits, Stars og SF-kanalen
  • Strømmetjenester: TV 2 Play (med og uten reklame) og Nordisk Film+

Hva slags kompensasjon får jeg?

Som kunde fikk du allerede 1. mars 50 ekstra TV-poeng som er tilgjengelig i valgmenyen. Poengene kan du bruke til å velge blant et stort utvalg TV-kanaler og strømmetjenester. Du kan da f.eks velge inn Netflix eller Max til 50 poeng – uten ekstra kostnad.

Gå til https://www.telia.no/tv/innholdsoversikt/bruk-tv-poeng/ for å se hva du kan bruke dine 50 ekstra poeng på.

Dersom du ikke finner noe som frister, eller du ikke ønsker å benytte seg av denne ekstra valgfriheten kan du velge å få kr 109,- i månedsrabatt i stedet. Dette tilsvarer TV2 Plays Basis-abonnement. For å få lagt inn rabatten er det bare å sende en epost til kunde@aksahjem.no. Dersom du har valgt kanaler for mer enn dine 50 standardpoeng, vil man ikke få rabatt, så sjekk antall poeng du har brukt før du ber om rabatt.

Hvordan kan jeg fortsatt se TV 2?

Kunder som ønsker det kan fortsatt få tilgang til TV 2, men det krever at du oppretter et eget abonnement på strømmetjenesten TV 2 Play. Dette kan gjøres her: https://play.tv2.no/velkommen.

Merk at TV 2 Play ikke vil være tilgjengelig via Telia Play-appen, så du må bruke TV 2 Play-appen direkte på Telia box.

Når blir de enige om en ny avtale?

Telia ønsker å komme til enighet med TV 2 om en avtale som sikrer våre kunder valgfrihet med tilgang til det innholdet som de ønsker å se, men det må være på rimelige vilkår.