Betaling og vilkår
Spørsmål om betalingsutsettelse, efaktura, avtalegiro og generelle vilkår besvares på denne siden. Skulle du ikke finne svar her, kontakt oss på tlf. 78 45 09 00.
BETALINGSUTSETTELSE
Det er bedre å kontakte oss før forfall, en å vente til purring og eventuelt inkasso. Ved avtale før forfall av regningen vil det normalt være greit å få utsatt regning i inntil en måned. I kontakt med oss må du oppgi ditt kundenummer, fakturanummer og beløpet du ønsker å utsette.
Har du mottatt en SMS fra Lets Pay?
Har du mottatt en SMS fra Lets Pay med AKSA Hjem som avsender er den helt trygg å åpne!
Dette er en ny type elektronisk betalingsmåte til privatkunder fra oss via Lets Pay. Linken i smsen gjør det lett å betale – du godkjenner betalingen gjennom noen få klikk. Fordelen med løsningen er at du slipper alt som heter KID og konto.
Slik fungerer det:
- Du mottar SMS vedrørende din ubetalte faktura 6-9 dager etter forfall
- Klikk på linken i SMS for å komme direkte til betalingsvindu hvor du kan betale fakturaen i sin helhet
- Klikk på knappen “gå til betaling” og du kommer direkte til betalingsmetode
- Velg betalingsmåten “betalingskort” eller “Vipps”
- Fyll inn infoen vi trenger og trykk fortsett. Du får deretter bekreftelse på at betalingen er mottatt!
Les mer om Lets Pay her https://letspay.no/
Har du ytterligere spørsmål om Lets Pay? Kontakt oss på 78 45 09 00 eller kunde@aksahjem.no
eFAKTURA
Bruker du eFaktura, kommer regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din, istedet for i postkassen. Du kan bli varslet på e-post hver gang du får en ny regning. I nettbanken kan du betale, se på, eller printe ut regningene. Når du har betalt, oppbevares den der. I nettbanken har du alltid god oversikt både over ubetalte og betalte regninger.
Slipp å taste KID-numre
Med eFaktura får du ferdig utfylte regninger. Dermed slipper du å taste KID-nummer, kontonummer og beløp. Alt du trenger er å betale regningen med noen få klikk.
Betal hvor du vil, når du vil
Siden regningene kommer rett i nettbanken, er du ikke avhengig av postkassen din. Dermed kan du betale dine regninger hvor du vil, bare du har tilgang til Internett. Du kan også bestemme når du vil betale regningen, siden du selv må inn i nettbanken og betale.
Tilgang til fakturaspesifikasjoner
I nettbanken kan du med et klikk få opp fakturaspesifikasjonene til både ubetalte og betalte regninger. Dermed har alltid du full kontroll. Avtale om eFaktura gjør du i din nettbank.
Fremgangsmåte
For å få eFaktura må du gi en generell aksept for å være eFaktura-bruker i din bank. Dette omtales som «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura,» avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.
Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra, kan du enkelt reservere deg i nettbanken.
Les mer om eFaktura her.
Avtalegiro
Tenk på noe annet enn regninger! Med AvtaleGiro lar du banken ta hånd om betalingen av dine faste regninger. Enklere kan det ikke gjøres!
Slipp å huske forfallsdatoer
Med avtalegiro sørger banken din for at regningen betales automatisk på forfallsdato. Regningene betales i tide og du slipper purringer.
Varsling og kvittering
Det kommer varsling i forkant av forfall, og kvittering for betalingen finnes på kontoutskrift og i nettbank.
Tilgang til fakturaspesifikasjoner
Via kontofon, nettbank og kontoutskrift har du full kontroll på betalinger fra din konto.
Fremgangsmåte
Neste gang du betaler en regning fra AKSA Hjem i nettbanken din blir du spurt om du vil benytte avtalegiro. Avtalegiroavtale vil da opprettes i din bank. Du kan også inngå avtale om avtalegiro i nettbanken nå. Da får du bruk for e-Faktura referansen som står på siste regning.
Les mer om avtalegiro her.
Avtalevilkår for fiberkunder
Her er våre vilkår for fiberkunder. Vi gjør oppmerksom på at vi normalt ikke opererer med oppsigelsestid. Dersom du ikke har benyttet deg av en kampanje med bindingstid, så avslutter vi kontrakten den dagen du ønsker. Dersom du er TV-kunde, må du levere inn TV-dekodere, kabler og fjernkontroller før vi kan avslutte. Internett avslutter vi når du har levert inn den/de eksterne ruterne du leier hos oss (Nokia, EX 400 etc.)
Generelle vilkår Privatmarked
1 Avtaleforholdet
Denne avtalen er inngått mellom AKSA Hjem AS, Markveien 46, 9510 ALTA (Leverandøren) og den som er registrert som kunde (Kunden) for levering av tjenester med tilhørende tilleggstjenester (Tjenesten) som spesifisert gjennom Kundens ordre og ordrebekreftelse. Denne avtalen med AKSA Hjem kan kun inngås av myndige privatpersoner, og er primært beregnet for private husholdninger. Kunden svarer for andre som gjennom Kunden gis adgang til Tjenesten.
2 Avtaleinngåelse
Avtalen anses inngått når Kunden har bestilt muntlig, skriftlig eller elektronisk og Leverandøren har bekreftet bestillingen. Leverandøren forbeholder seg retten til å kredittvurdere Kunden før levering av Tjenesten iverksettes. Leverandøren kan avslå å levere Tjenesten dersom Kunden har betalingsanmerkninger, dersom andre forhold indikerer manglende betalingsevne eller vilje, eller dersom det for øvrig er saklig grunnlag for å forvente at Kunden vil misligholde avtalen på annet vis. Kunden aksepterer at påbegynnelse av leveranse kan påbegynnes umiddelbart etter at Leverandøren har bekreftet bestillingen og før utløp av lovfestet angrefrist.
3 Overdragelse
Avtalen mellom Leverandøren og Kunden kan ikke overdras uten etter skriftlig samtykke fra Leverandøren. I forbrukerforhold kan samtykke til overdragelse til medlem av samme husstand kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Leverandøren kan overdra alle eller deler av sine rettigheter etter denne avtalen.
4 Angrerett
Kunden har, i henhold til lov om angrerett, rett til å gå fra avtalen ved å gi melding om dette til Leverandøren innen 14 dager etter at bestillingen er bekreftet av Leverandøren. Bestillingen vil normalt bli bekreftet av Leverandøren via e-post umiddelbart etter at bestillingen er mottatt. Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom leveranse av Tjenesten påbegynnes før angrefristens utløp, og Kunden benytter angreretten, skal Kunden betale utgifter til påløpt periodisk fastavgift og forbruk i perioden frem til avtalen anses opphørt. Kunden er ansvarlig for å tilbakelevere alt utstyr mottatt fra Leverandøren. Tilbakebetaling til Kunden vil først skje etter at Kunden har tilbakelevert alt utstyr.
5 Priser
Pris på Tjenesten fremgår av Leverandørens til enhver tid gjeldende prisliste. Prisene er tilgjengelig på www.aksahjem.no. Leverandøren har rett til å regulere pris for Tjenesten med 1 måneds varsel. Meddelelse på faktura, eller særskilt melding pr. e-post, med opplysning om ny pris for Tjenesten gjelder som skriftlig underretning om prisendring. Kundens bruk av Tjenesten etter at prisendringen er tredd i kraft, anses som aksept av ny pris. Prisendringer til gunst for Kunden vil ikke bli gjenstand for egen varsling, men bli gjort tilgjengelig på www.aksahjem.no.
6 Betalingsbetingelser og fakturering
6.1 Betalingsbetingelser
Tjenesten faktureres månedlig, fra første dag Leverandøren har åpnet for Tjenesten. Eventuelle etableringsavgifter medtas på første faktura. Betaling skal skje senest innen den tid som angis på den respektive faktura, normalt 14 dager fra fakturadato. Betaling skal skje til bankkonto oppgitt på faktura. Ved betaling skal Kunden alltid oppgi KID nummer. Dersom bestemmelsene om rett betaling ikke følges, kan ekstra administrasjonskostnader kunne bli belastet Kunden.
Faktura sendes pr. post, med mindre annet er avtalt spesielt. Dersom Kunden har avtalt å motta faktura pr. e-post, er Kunden ansvarlig for å oppgi riktig e-postadresse og for å kunne motta e-post med faktura på denne e-postadressen.
7 Kundens plikter
7.1 Adresseendring
Eventuelle endringer i Kundens forhold som er av betydning for abonnementsforholdet, herunder adresseendringer (adresse, post og e-post), skal omgående meldes til Leverandøren.
7.2 Bruk av Tjenesten
Kunden er ansvarlig for egen og andre personers bruk av Tjenesten, dersom disse får tilgang til Tjenesten gjennom Kunden. Kunden skal straks informere Leverandøren dersom andre personer bryter vilkårene i avtalen med Leverandøren. Tjenesten kan kun benyttes av Kunden personlig og kan ikke selges, leies ut eller på annen måte overdras eller pantsettes. Tjenesten skal primært benyttes til private formål. Kunden har ingen rett til å videreselge Tjenesten uten skriftlig avtale med Leverandøren. Kunden må ikke forsere elektroniske sperrer, låser eller koder eller på annen måte skaffe seg uberettiget tilgang til andre tjenester, opplysninger, data eller systemer som ikke er ment for Kunden (jfr straffeloven §§145 og 262). Kunden skal heller ikke benytte, utnytte eller spre informasjon som ikke er beregnet på Kunden eller som Kunden har skaffet seg uberettiget tilgang til.
7.3 Bredbåndsnett og annet utstyr
Kunden er selv ansvarlig for at han har en fungerende offentlig eller privat bredbåndsforbindelse slik at Tjenesten kan benyttes ved hjelp av standard Internet-protokoller. Kunden er selv ansvarlig for eventuelt tilleggsutstyr i eget lokalt nett som er nødvendig for å benytte Tjenesten.
8 Aksa hjems plikter
8.1 Leveranse
Leverandøren skal levere Tjenesten som er bestilt av Kunden i henhold til bestillingsskjema og ordrebekreftelse.
8.2 Kundeservice
Leverandøren yter kundeservice hovedsakelig via e-post og telefon. I spesielle tilfeller gis slik service ved oppmøte av tekniker. Kontaktinfo skal være lett tilgjengelig på www.aksahjem.no. Leverandøren er ikke ansvarlig for tapt arbeidsfortjeneste eller andre tap som følger av at Kunden eller dennes representant benytter Leverandøren tjenester og produkter. Dersom det godtgjøres at oppståtte feil skyldes uriktig bruk eller uaktsomhet fra Kundens side eller noen han svarer for, eller skyldes feil ytre påvirkninger, må Kunden selv bekoste feilsøking og reparasjon. Reparasjon av utstyr må bare utføres av Leverandøren, eller av en reparatør som Leverandøren utpeker.
9 Feil eller mangler ved Tjenesten
9.1 Reklamasjon
Ved feil eller mangler på Tjenesten må Kunden innen rimelig tid etter at feil/mangel ble oppdaget, gi Leverandøren melding om at han vil påberope seg reklamasjon. Reklamasjon på faktura må normalt fremsettes innen betalingsfristens utløp. Så lenge saken er til behandling hos Leverandøren forfaller ikke fakturaen til betaling. Leverandøren kan likevel kreve en foreløpig innbetaling basert på Kundens gjennomsnittlige tidligere bruk av Tjenesten, eller på grunnlag av gjennomsnittsberegnet bruk av Tjenesten fra tilsvarende kunder, dersom historikk på angjeldende Kunde ikke finnes.
Leverandøren er ikke ansvarlig for avbrudd som skyldes forhold Leverandøren ikke kan lastes for, f.eks. bredbåndsforbindelsen, Kundens eget utstyr, arbeidskonflikt, offentlige reguleringer, krig, brann, strømbrudd eller annen Force Majeure. Skyldes feil uriktig bruk eller uaktsomhet fra Kundens side eller noe Kunden svarer for, eller skyldes feil ytre påvirkninger, skal Kunden selv bekoste feilsøking og reparasjon.
9.2 Avhjelp
Leverandøren skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en feil ved Tjenesten, iverksette tiltak for å finne og rette feilen.
9.3 Prisavslag
Dersom Tjenesten eller vesentlige enkelttjenester ikke kan benyttes på grunn av feil i Tjenesten kan Kunden kreve prisavslag i henhold til alminnelige kontraktsrettslige prinsipper. Prisavslag gis ikke for avbrudd som skyldes feil på utstyr som ikke er Leverandøren eiendom. Tilsvarende gis ikke prisavslag dersom feilen skyldes eller finnes i Kundens eget lokalnett eller bredbåndsforbindelse. Prisavslag gis heller ikke dersom Kunden selv har forvoldt feil eller skade på Leverandøren utstyr, eller feilen/skaden for øvrig ligger innenfor Kundens ansvarsområde.
9.4 Erstatning
Leverandøren er kun ansvarlig for skade eller tap på Kundens person, tredjeperson eller gods i den utstrekning dette følger av ufravikelig lovgivning, og skaden kan tilbakeføres til Tjenesten eller bruken av disse. Dette gjelder likevel ikke hvis feilen skyldes forhold utenfor Leverandørens kontroll, og som Leverandøren ikke kunne ventes å ha tatt i betraktning ved inngåelsen av Avtalen.
Leverandøren er ikke ansvarlig overfor Kunden for indirekte tap som følge av mangler, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Leverandørens side.
Kunden må selv beskytte Tjenesten mot uvedkommende. Leverandøren er ikke ansvarlig for tap eller skade som direkte eller indirekte kan tilbakeføres til uvedkommendes bruk av Tjenesten hos Kunden, eller uvedkommendes inntrengning i Kundens utstyr.
Ved feil eller uaktsomhet fra Aksa hjems side er Leverandøren ansvar for øvrig begrenset til fastavgiften for angjeldende måned.
Kunden er erstatningsansvarlig overfor Leverandøren for tap eller skade som skyldes forstyrrelser fra Kundens lokalnett.
10 Tidvise avbrudd eller bruksbegrensninger
Leverandøren har rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i Tjenesten som anses som nødvendige av tekniske, sikkerhetsmessige, vedlikeholdsmessige eller driftsmessige årsaker. Leverandøren er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av slike tiltak. Leverandøren vil bestrebe seg på å varsle om slike tiltak i god tid og gjøre sitt ytterste for at ulempen for den enkelte kunde blir minst mulig. Hvis det av hensyn til grunnleggende krav etter Ekomlovens § 2-5 er nødvendig (liv, helse, nettintegritet m.v.), kan bruksbegrensningen gjennomføres uten forhåndsvarsling, men slik at Kunden varsles omgående deretter.
Leverandøren anvender Kundens datalinje for levering av tjenester. Dersom det oppstår avbrudd og forstyrrelser på Kundens bredbåndstilgang til Internett, vil dette også automatisk medføre avbrudd og forstyrrelser på Leverandørens tjenester. Leverandøren er uten ansvar for driftsforstyrrelser hos Kundens bredbåndsleverandør.
I nødssituasjoner, herunder Force Majeure, alvorlige trusler mot helse, sikkerhet og/eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streiker og lockout, og alvorlig fare for sabotasje mot nett og Tjenester, har Leverandøren rett til å gjennomføre avbrudd eller begrensninger i Tjenesten, samt å avskjære adgangen til Tjenesten for nye kunder.
Leverandøren er uten ansvar for ethvert tap, direkte eller indirekte som Kunden måtte bli påført som følge av nevnte tiltak. Dersom gjennomføring av vesentlige deler av avtalen er forhindret utover tre måneder på bakgrunn av omstendigheter som nevnt overfor, har hver av Partene rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning.
11 Mislighold
11.1 Generelt
Ingen av Partene er ansvarlig for oppfyllelse av sine forpliktelser, når dette hindres av forhold som etter vanlige regler anses som Force Majeure.
11.2 Betalingsmislighold
Ved forsinket betaling påløper morarenter i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling. Ved uteblitt betaling påløper purregebyr i henhold til Inkassoloven. I tillegg kan Leverandøren kreve dekning av omkostninger i forbindelse med rettslig inndrivelse av kravet i henhold til Inkassoloven og tilhørende forskrifter.
Ved uteblitt eller forsinket betaling har Leverandøren rett til å stenge Tjenesten. Tjenesten vil forbli stengt inntil betaling er registrert hos Leverandøren.
Dersom Tjenesten er stengt eller avtalen hevet som følge av manglende betaling, kan Leverandøren avslå å tegne ny avtale med Kunden eller annet medlem av samme husstand.
11.3 Heving
Ved vesentlig mislighold av Partenes forpliktelser kan avtalen heves uten forutgående varsel og med øyeblikkelig virkning.
Leverandøren kan også heve avtalen dersom Kunden har andre avtaler med Leverandøren som er misligholdt, eller dersom andre Tjenester fra Leverandøren ikke er betalt i rett tid.
Dersom avtalen heves plikter Kunden å erstatte eventuelle tap som Leverandøren har lidt som følge av misligholdet. Leverandøren har etter at Avtalen er hevet, rett til å nekte Kunden ny tilgang til Tjenesten.
Dersom Leverandøren hever Avtalen, er Kunden forpliktet til å betale alle forfalte, ikke forfalte fakturaer samt renter og inkassogebyr.
11.4 Gjenåpning
Dersom Tjenesten blir stengt som følge av mislighold fra Kundens side, kan Aksa hjem ilegge et gebyr for gjenåpning av Tjenesten i henhold til gjeldende prisliste.
12 Oppsigelse
Kunden kan si opp Avtalen ved å meddele oppsigelsen skriftlig til Leverandøren. Oppsigelsestiden er 1 måneder, regnet fra første dag i påfølgende måned etter mottatt oppsigelse.
Avtalen kan likevel ikke sies opp av Kunden før eventuell bindingstid er utløpt. Leverandøren har rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning, eller midlertidig stenge for Tjenester, dersom Kunden opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for teletjenester, eller misbruker Tjenesten, herunder benytter Tjenesten til sjikane. Det samme gjelder dersom Kundens utstyr gir forstyrrelser i Leverandørens tekniske installasjoner.
Det gis ingen refusjon av etableringsbeløp eller faste avgifter ved oppsigelse eller stenging.
13 Tvister
Tvister mellom Kunden og Leverandøren skal søkes løst i minnelighet. Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler.
14 Endring av vilkårene
Leverandøren har rett til å endre vilkårene i denne avtalen med én måneds varsel. Informasjon om vilkårsendringer vil bli gjort tilgjengelig via faktura, web og/eller e-post. Kun vesentlige vilkårsendringer og endringer til Kundens ugunst vil bli meddelt Kunden.
15 Ikrafttredelse
Vilkårene trer i kraft 1. januar 2007.
2 Fakturering
Faste avgifter og andre Tjenester faktureres månedlig, fra første dag Leverandøren har åpnet for tjenesten. Forbruk av Tjenesten faktureres normalt månedlig etterskuddsvis. Etterskuddsfakturering/avregning vil likevel kunne forekomme.
Særskilte vilkår Internett aksess
1 Fakturering
Tjenesten faktureres månedlig, fra første dag Leverandøren har åpnet for Tjenesten.
Særskilte vilkår TV
1 Fakturering
Tjenesten faktureres månedlig, fra første dag Leverandøren har åpnet for tjenesten. Forbruk av Tjenesten faktureres normalt månedlig forskuddsvis. Etterskuddsfakturering/avregning vil likevel kunne forekomme.